BMW e36 318i by Reza, zwane Rezolotem lub Superchruperem

W tym dziale opisujemy nasze projekty, modyfikacje, osiągi, itp.

Moderatorzy: Apple, trzeci

reza
Klubowicz
Posty: 1227
Rejestracja: wt 28 kwie, 2009 11:17
Lokalizacja: Szczecin

BMW e36 318i by Reza, zwane Rezolotem lub Superchruperem

Postautor: reza » sob 20 mar, 2010 15:43

Przedstawiam wam moje bmw e36 318i m40b18 91r sedan, w serii auto posiada 113KM i 162Nm. Nie jeden powie że nie da się z tego zrobić szybkiego i dynamicznego auta do amatorskiego rajdowania typu kjs,sos,RS,nkws,pak( bo w takich imprezach zamierzam na razie startować). Powiem ze jest to mozliwe... :hyhy:

Duża ciężka limuzyna na rajdówke?nie ma co ukrywać ze w serii auto(318i m40b18) warzy około 1250kg… na całe szczęście moje auto nie posiada poduszek, elektryki, absu i innych niepotrzebnych gadzetów,a po wymontowaniu pozostałych zbędnych klamotów(tapicerek,plastików, głosników, seryjnych foteli, kanap…) udało się sporo zejsc z wagi(obecnie niecałe 1100kg) np. seryjny fotel z szynami warzył ponad 25kg a sparco z mocowaniem około 9kg.na wywalenie czeka jeszcze szyberdach.

Trzeba dodać ze e36 posiada bardzo dobre zawieszenie wielowahaczowe przez co bardzo dobrze się prowadzi, do tego można bez problemu swapowac rożne silniki bez zadnych zmian konstrukcyjnych w nadwoziu,bez dorabiania łap itd. i to co najważniejsze, co czyni auto atrakcyjnym to jest RWD!a tylko rwd daje prawdziwą frajde z jazdy :super:

Czemu nie 325i lub chociaż 318is?
325i,ciezkie auto z ciezkim silnikiem wysuniętym nad przednią oś co przekłada się na kiepskie zachowanie w ciasnych zakretach, nawrotach itd.do tego drogie w utrzymaniu jako amatorska radjówka do kjs,RS,sos,nkws itd. 6 cylindrów,24 zawory, vanosy,i inne dobrodziejstwa techniki które w aucie rajdowym lubią sie psuć a ich awarie wiążą się z dużymi kosztami…
318is?niby powinno być ok.,ale wiadomo 16 zaworów trzeba kręcić wysoko, koszty utrzymania i serwisowania tez sporo większe niż zwykłej 1.8 8v.ale powiem ze teraz poszedłbym chyba w stronę is’a… można tanim kosztem podnieść moc do około 160KM do tego założyć dobry zawias, krótki most ze szperą, powalczyć z wagą dodać dobre oponki i ma sie rajdówke jak ta lala :ok:
318i mała waga silnika, który praktycznie znajduje się przed przednią osią, ośmiozaworwy silnik jest słaby ale idzie od dołu, ceny klamotów jak i silników do tego modelu kształtują się na pograniczu cen złomu, wiec nie ma tragedii. do tego dochodzi wola udowodnienia ze 318i może być szybkie jak 325i :cwaniak:

Co można zrobić aby auto było mocniejsze i szybsze?oczywiscie pomijając już zmniejszenie wagi,jak wiadomo bmw to nie honda, tu paten z mugenem i doltem ze stozkiem nie da przyrostu rzędu 10% a może nawet pogorszyć osiągi…

Zacznijmy od silnika, głowica została rozebrana, kanały wlotowe i wydechowe zostały rozwiercone, spasowane z kolektorami i wypolerowane, głowice splanowano o 0,8mm.został zamontowany wałek swiatka w specyfikacji gt i odchudzone dźwigienki zaworowe,do tego doszły nowe prowadnice. Oczywiście wszystkie uszczelki, uszczelniacze, popychacze itd. zostały wymienione na nowe. Do tego doszły nowe swiece splitfire, przewody wn, kopułka, pompa wody, termostat …
Został zamontowany kolektor wydechowy z kwasówki 4-1 firmy ta technix który jest połączony rurą 2.25’’ z dedykowanym końcowym tłumikiem supersprint.
Dolot został zrobiony na nowo, gumowe mocowania filtra itd. zostały zastąpione szerszymi rurami alu i kolankami z silikonu, dolot jest zakończony karbonowym airboxem simoty.
Do auta posiadam klika programów/chipów z rożnymi mapami paliwowymi i rożnymi ustawieniami. Obecnie poruszam się na programie na paliwo 98 z odcinką przy 7500obr. (seria 6200)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Trudno powiedzieć jaką mocą auto obecnie dysponuje ale pewie cos koło 135-140KM zostanie to niebawem sprawdzone na hamowni. Przed jakimi kol wiek modyfikacjami auto wypluło na hamowni 100KM i 150Nm ale wałek i dźwigienki były już trochę przytarte,do tego trochę innych części nie było już w najlepszym stanie.

Aby osiągi silnika były dobrze przenoszone na koła został zamontowany short Shift, skrzynia otrzymała nowy olej, koło zamachowe zostało odchudzone o 40% ,do tego doszło nowe kompletne sprzęgło sachs i krótki most z automatu 4.45 w którym zamontowałem szpere 25% :D

Obrazek

Zawieszenie: został zamontowany gwint firmy ta technix, rozpórki przód-tył firmy speedbox, grubsze stabilizatory z wersji m-technik.Nowe tuleje wachacza, poduszki amortyzatorów, gumy i łączniki stabilizatorów wzmacniane mayle hd

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Hamulce: moje 318i posiadało już seryjnie tarcze na obu osiach ale były to tarcze nie wentylowane… z tyłu zostały zamontowane nowe tarcze i klocki ate na przodzie nowe zaciski z 325i,tarcze wentylowane zimmerman sport(nawiercane) i kocki hart sport,układ zalano płynem hamulcowym motul rbf660.

Wnętrze: zostało wybebeszone jak wspomniałem wcześniej, zamontowano kubełki Sparco sprint z homologacją fia,pasy 3pkt Sparco z homologacją E, kierownice sportową momo

Większość rzeczy w aucie robiłem sam, z nielicznymi sprawami musiałem się udac do specjalistycznych warsztatów(np. planowanie głowicy, wciśnięcie tulei lub sworzni itd.).lubię grzebać przy autach, jest to chyba moje największe hobby :)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
tutaj jeszcze na przodzie z tarczami niewentylowanymi ate pd
Obrazek

Dzieki przeprowadzonym modyfikacjom i bardzo krótkim przełożeniu głownym auto jest bardzo szybkie i zrywne. Posiada bardzo krótkie biegi v-max przy odcince to 170km/h. przy dobrej aurze i oponach można autem zejsc poniżej 8s 0-100,na pierwszych biegach auto jest szybkie jak e36 325i i e30 325i, nie nadaje się na ¼ bo musze zapiąc wszystkie 5 biegów %) ze względu na niską masę i dobry rozkład masy auto prowadzi się bardzo dobrze jak na rwd.

Potwierdzeniem moich słów będą wyniki z 3 rundy nkws :rotfl: .Najprawdopodobniej jest to najszybsze wolnossące e36 318i m40b18 w Polsce. Auto jest dobrze znane na ogólnopolskich forach poświeconych bmw(bmw-sport.pl,beemka-klub.pl,bmw-klub.pl itd.)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

W skrócie wygląda to tak:

silnik:
-głowica przeszła porting(zostały rozwiercone i wypolerowane kanały wydechowe i dolotowe)
-został zamontowany wałek od swiatka robiony na zamówienie
-lekkie dzwigienki zaworowe
-nowe prowadnice zworowe
-głowica planowana o 0,8mm
-swiece splitfire
-wszystkie uszczelki i uszczelniacze wymienione na nowe
-odchudzone koło zamachowe
-przy okazji wymienione visco,pompa wody,popychacze,rozrzad z paskiem wzmacnianym isoran,przewody,kopółka,palec…
-olej castrol edge RS 10W60

Układ wydechowy:
-kolektor(baran) 4-1 z kwasówki firmy ta technix
-rura 2.25 cala
-tłumik koncowy dedykowany supersprint

Dolot:
-airbox simoty
-dolot z kwasówki własnej konstrukcji(wyliczony pod wałek)
-polerowane kanały w kolektorze

Elektronika:
-kilka programów robionych przez Bagora(z bmw-klub.pl),na rózne paliwa z róznymi odcinkami
-obecnie jezdze na programie na 98 oktanów i odcinką na 7200

Układ napędowy:
-nowy łącznik elastyczny
-most 4.45 szpera 25%
-short shift
- nowe sprzegło kompletne sachs

Zawieszenie:
-Gwint firmy ta technix
-stabilizatory przedni 25,5mm m-technik po 92r, tylny 19mm m-technik przed 92r
-rozpórki przód i tył firmy speedbox
-łaczniki wzmacniane meyle hd
-tuleje wachacza pełne meyle hd

Hamulce:
-przód tarcze wentylowane zimmerman sport(nawiercane)
-nowe zaciski z 325i
-tył tarcze niewentylowane ate
-klocki hamulcowe hart sport
-płyn hamulcowy motul rbf660

Wnętrze:
-fotele kubełkowe Sparco sprint z homologacją fia
-pasy szelkowe 3pkt. Sparco z homologacją E
-Kierownica momo
-brak wygłuszen,wykładzin,głosników,plastików…

Nadwozie:
-zapinki maski Sparco
-felgi 15’’ oz racing
-opony toyo r888 195/50r15 :]

Post ten został napisany ku pamięci najwspanialszego kota wśród mechaników i najlepszego mechanik wśród kotów – Morfeusza
Dzięki Tobie beemka jest tym czym być powinna. Zawsze dodawałeś mi otuchy i wierzyłeś w nasz sukces…
Obrazek
Obrazek
E36 318i m40 GT:)

Awatar użytkownika
przemas84
Klubowicz
Posty: 146
Rejestracja: sob 26 wrz, 2009 12:33
Lokalizacja: szczecin

Postautor: przemas84 » sob 20 mar, 2010 20:55

Bardzo fajny i rzeczowy opis :) aaaaaa noo i bmka fajna ;) super :super:
Red Swift GTi

Awatar użytkownika
Xsystoff
Klubowicz
Posty: 797
Rejestracja: ndz 04 sty, 2009 00:16
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Xsystoff » sob 20 mar, 2010 21:23

Reza wielki szacun za podejscie do tematu modyfikacji :super: Czysty performance bez zbednych (#$^#%^) :super: Trzymam kciuki za obronce honoru rwd i radosci z jazdy ;)


Zeby nie bylo ze slodze, to rozporki ze sruba rzymska to nieszczesliwy wybor, w testach na wytrzymalosc mialy slabe wyniki, podobnie jak w testach na sztywnosc :( Lepsza sa takie jak robi np. Tomek Glodowski, czyli sama rura bez zbednych rzeczy, najsztywniej to wychodzi w testach, poszukaj na yt filmiku jak testowali na maszynie.
Mitsubishi Colt `91 2.0 16V DOHC

Awatar użytkownika
davyjohn
Klubowicz
Posty: 4582
Rejestracja: ndz 06 sty, 2008 01:46
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: davyjohn » ndz 21 mar, 2010 00:41

Tyle że na zdjęciach masz tarcze nacinane (frezowane) a nie nawiercane.
Mitsubishi Galant EA5W - 2.5 V6 163KM +LPG
Toyota Celica VI gen (AT200) - 1.8 115KM automat - emerytura
Mitsubishi Galant E88A - 2.5 V6 170KM 4x4 - cywil w służbie rajdowej ;)

Gładki
Klubowicz
Posty: 619
Rejestracja: ndz 04 sty, 2009 17:39
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Gładki » ndz 21 mar, 2010 10:05

Dlatego pod tym zdjęciem zamieścił odpowiedni opois ;)
Kredyty hipoteczne, samochodowe i gotówkowe. Dla Was zawsze najlepsza oferta!

reza
Klubowicz
Posty: 1227
Rejestracja: wt 28 kwie, 2009 11:17
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: reza » ndz 21 mar, 2010 11:36

dj jestes mało spostrzegawczy :D Gładki jakos zauważył zdanie " tutaj jeszcze na przodzie z tarczami niewentylowanymi ate pd " , poprostu fotki były robione w zeszłym roku a jak wiesz hebel zmieniłem 2 tygodnie temu :) co do rozpórek faktycznie bez sruby rzymskiej sa twardsze i sztywniejsze,ale te moje sa robione na zamówienie przez firme specjalizującą sie w przygotowywaniu bmw do rajdów i driftu,w rozpórkach sa urzyte sruby i nakretki m20 oraz m22 drobnozwojne o twardosci 12,9,a gwint w ramionach rozpórki jest na długosci 8cm.jak mówie były testowane w drifcie i wypadały podobnie jak rozpórki bez sruby rzymskiej.

a roznice miedzy takimi rozpórkami poczółbys na konkretnym torze przy konkretnych predkosciach a nie na naszym torze i kjs'ach :D
E36 318i m40 GT:)

Awatar użytkownika
davyjohn
Klubowicz
Posty: 4582
Rejestracja: ndz 06 sty, 2008 01:46
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: davyjohn » ndz 21 mar, 2010 11:39

Jestem spostrzegawczy - tylko myślałem że to opis do dolnego zdjęcia - nie sądziłem że ate pd w wersji nacinanej nie są wentylowane - to nieco dziwne że robi się nacięcia a nie wentylacje :P

reza
Klubowicz
Posty: 1227
Rejestracja: wt 28 kwie, 2009 11:17
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: reza » ndz 21 mar, 2010 11:52

przecież wyraznie pisze "na przodzie" co ty kombinujesz :rotfl:
załóżmy ze auto jest w wersji tylko z tarczami niewentylowanymi i nie ma możliwości zaadaptowania tarcz wentylowanych(np. z innego modelu) albo ktos po prostu nie chce rzeźbić wiec jak poprawisz jakosc hamowania?użyjesz np. tarcz ate pd :) odpowiednika tarcz farbrycznych niewentylowanych ale z nacieciami które powodują szybsze usuwanie pyłu,brudu i gazu :)
E36 318i m40 GT:)

roadrunner
Klubowicz
Posty: 569
Rejestracja: ndz 02 mar, 2008 15:17
Lokalizacja: [ZS]Szczecin

Postautor: roadrunner » ndz 21 mar, 2010 12:07

Reza naprawdę nieźle to wygląda. Widac ze wiesz gdzie włożyć kasę i masz rozsądny budżet. Też chciałem robić RWD ale wciąż brakuje mi kasy i czasu, na razie powoli kompletuje części może w tym lub przyszłym sezonie nabierze to w końcu kształtów choć tak grubo licząc potrzebuję około 10k tylko na modyfikacje. Chwilowo jednak mam inne priorytety więc do jeżdżenia używam nisko budżetowych popierdówek. Mnie tez przekonywali że RWD to nie na KJSy ale essi dalej czeka na przywrócenie mu serca.

Jakbyś nie miał gdzie kręcić śrubek to zapraszam do siebie. Jak już gdzieś pisałem za to co zrobisz sam nic nie płacisz jedynie trzeba posprzątać po sobie.

reza
Klubowicz
Posty: 1227
Rejestracja: wt 28 kwie, 2009 11:17
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: reza » ndz 21 mar, 2010 12:33

roadrunner :padam: bo czesto mam z tym problem,bo wszystko raczej robie pod chmurka a jak pogoda nie dopisuje to wiadomo... z budzetem tez nie jest tak kolorowo ale jakos sobie radze, tu okazja tam okazja... do tego nie mam nałogów i dzieci wiec mogę trochę odłożyć na graty do auta :D
np. fotele sparco wyłapałem nówki po 750zł/szt z mocowaniami,kiera momo urzywka 50zł,tłumik urzywka supresprinta w superstanie dedykowany do 318i za 150zł :hyhy:
najdroższe rzeczy przy silniku to kolektor wydechowy 700zł,wałek 700zł. Oczywiscie nie robiłem wszystkiego naraz tylko jak miałem dostepne srodki i czas, zrobienie wszystkiego trwało ponad 1.5 roku ale zbliżam sie juz do finału.zamierzam przelatać ten sezon a przyszłym zmienic chociaż bude bo moja juz srednio sie trzyma a jak fundusze pozwolą to przesiąść sie na cos mocniejszego,oczywiscie bmw-rwd :hyhy:
E36 318i m40 GT:)

Awatar użytkownika
Xsystoff
Klubowicz
Posty: 797
Rejestracja: ndz 04 sty, 2009 00:16
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Xsystoff » ndz 21 mar, 2010 12:36

e36 + s50 i jestes w niebie motoryzacyjnym ;) i w piekle finansowym ;)
Mitsubishi Colt `91 2.0 16V DOHC

Awatar użytkownika
davyjohn
Klubowicz
Posty: 4582
Rejestracja: ndz 06 sty, 2008 01:46
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: davyjohn » ndz 21 mar, 2010 12:37

Ergh - faktycznie to drugie zdjęcie to tył - nie ogarnąłem tematu :rotfl:
Mitsubishi Galant EA5W - 2.5 V6 163KM +LPG

Toyota Celica VI gen (AT200) - 1.8 115KM automat - emerytura

Mitsubishi Galant E88A - 2.5 V6 170KM 4x4 - cywil w służbie rajdowej ;)

reza
Klubowicz
Posty: 1227
Rejestracja: wt 28 kwie, 2009 11:17
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: reza » ndz 21 mar, 2010 12:45

jesli poszukasz zdrowego i zadbanego s50 i sam bedziesz dobrze dbał to jest to o silnik niezniszczalny przystosowany do znoszenia wielu fantazji właściciela :super:
E36 318i m40 GT:)

Awatar użytkownika
bartus
Klubowicz
Posty: 505
Rejestracja: czw 03 sty, 2008 18:08
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Postautor: bartus » ndz 21 mar, 2010 12:47

reza, mam dla Ciebie taki silnik :D tylko nie wiem jak długo superchruper to wytrzyma ;)
www.bmwteile.net
www.kes.net.pl - pompy ciepła, kolektory słoneczne, kotłownie, ogrzewanie,

roadrunner
Klubowicz
Posty: 569
Rejestracja: ndz 02 mar, 2008 15:17
Lokalizacja: [ZS]Szczecin

Postautor: roadrunner » ndz 21 mar, 2010 12:49

reza pisze:roadrunner :padam: bo czesto mam z tym problem,bo wszystko raczej robie pod chmurka a jak pogoda nie dopisuje to wiadomo


Jakbyś nie znał lokalizacji , tylko nie przejmuj się podwórkiem bo od roku nam drogę dojazdową robią i przypomina teraz trochę Baja Poland :rotfl:


Wróć do „Rajdówki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości